سفارش تبلیغ
صبا ویژن

میزهای پینگ پنگ استاندارد

ابعاد میز پینگ پنگ

میزهای پینگ پنگ همگی به صورت مستطیل و دارای ابعاد مشخصی هستند اندازه ای استاندارد ، که توسط ITTF  (فدراسیون بین المللی تنیس روی میز) تعیین شده است و همه تولید کنندگان آن را رعایت میکنند. طبیعتا استثنا هایی وجود دارد و بعضی از تولید کنندگان میزهایی با اندازه کوچکتر تولید میکنند که معیار خاصی ندارد و رسمی نمیباشد.

ابعاد میز توسط آیین نامه های ITTF  تعیین میشوند. سطح میز به شکل مستقیم بر روی بازی تاثیر میگذارد و سایر اجزا مانند پایه ها و قاب ساختار میز را تشکیل میدهند. سطوح عمودی کنار میز شامل سطح بازی نیست و فقط صفحه افقی مد نظر است.

سطح بازی که با نام سطح بالایی نیز شناخته میشود باید به شکل مستطیل و دارای ابعاد زیر باشد:

طول : 2.74 متر

عرض : 1.525 متر

ارتفاع : 76 سانتی متر

ابعاد میز تنیس روی میز

ابعاد تور پینگ پنگ

تا به حال دقت کرده اید که قبل از شروع مسابقه پینگ پنگ داور ارتفاع تور را اندازه گیری میکند؟ در این مورد هم استانداردهایی وجود دارد که باید رعایت شوند.

ارتفاع قانونی تور 15.25 سانتی متر است که لازم است تمامی طول تور در این ارتفاع قرار داشته باشد. که این امر به وسیله بندی که از قسمت بالایی تور عبور میکند و به پایه ها متصل میشود محقق میشود. پایه ها نیز باید 15.25 سانتی متر ارتفاع داشته باشند و از کناره های میز هم 15.25 سانتی متر فاصله داشته باشند.

رنگ میز تنیس روی میز

علاوه بر مواردی که گفته شد ITTF  از لحاظ ظاهری نیز مواردی را مشخص کرده است. سطح میز پینگ پنگ باید دارای رنگ یکنواخت و مات باشد. در حالیکه اکثر میزهای مسابقات به رنگ آبی تیره هستند اما در قوانین ITTF  فقط به رنگ تیره اشاره شده است.(یعنی میز میتواند هر رنگ تیره ای به غیر از آبی نیز باشد)

البته میزهایی با رنگ روشن نیز وجود دارند که اگر آنها را بپسندید گزینه های مناسبی هستند اگر چه میزهای روشن با قوانین ITTF  سازگار نیستند و جهت استفاده در منزل ، اداره و سایر موارد تفریحی مناسب هستند.

میز سبز پینگ پنگ

محوطه بازی

معمولا به دلیل کمبود فضا میزهای پینگ پنگ در محیط های کوچک قرار داده میشوند. اما فضای ایده آل برای بازی چقدر است؟ فضای توصیه شده 6 متر در 4.5 متر است تا بتوانید به راحتی بازی کنید.

با این حال ITTF  قوانین سختگیرانه تری دارد و طبق این قوانین محیط باید حداقل دارای 14 متر طول و 7 متر عرض باشد. همچنین اطراف محوطه بازی باید 5 متر فضای خالی وجود داشته باشد. طبق قوانین طول پارتیشن هایی که محیط بازی را محصور میکنند باید کمتر از 1.5 متر باشد تا به بازیکنان اجازه دهد با حرکت دادن یک قسمت به راحتی به محوطه بازی وارد و یا از آن خارج شوند. این جزئیات را میتوانید در مسابقات مهم مشاهده کنید.

برای بازیکنانی که با ویلچر بازی میکنند و یا مسابقات پیشکسوتان منطقه بازی میتواند کمی کوچکتر باشد. حداقل محوطه  برای بازیکنان با ویلچر 8 در 6 متر و برای پیشکسوتان باید 10 در 5 متر باشد.

ضخامت میز پینگ پنگ

هیچ اندازه رسمی برای ضخامت میز وجود ندارد اما زمانیکه توپ را از ارتفاع 30 سانتی متری رها کنیم پس از برخورد با میز باید 23 سانتی متر به سمت بالا حرکت کند و در تمامی قسمت های میز به صورت یکنواخت برقرار باشد. میزهای مورد تایید ITTF  معمولا بین 22 تا 25 میلی متر ضخامت دارند و شامل قسمت زیرین برای حمایت نیز هستند.

ITTF-Approved  چیست؟

اگر میز پینگ پنگ و یا سایر تجهیزات پینگ پنگ دارای نماد ITTF-Approved  باشند به این معنی است که تمامی آزمایشات ITTF  را پشت سر گذاشته و گواهینامه لازم برای استفاده در مسابقات رسمی را دریافت کرده است. این فرایند کاملا دقیق است و تمامی مواردی را که در بالا به آنها اشاره شد را شامل میشود.

با این حال بسیاری از میزهای استاندارد فاقد تاییدیه ITTF  هستند. مثلا بسیاری از میزهای خانگی و تفریحی که البته نیازی هم به این تاییدیه ندارند. اخذ و حفظ نشان تایید ITTF  هزینه بسیاری دارد و به همین دلیل خیلی از کمپانی ها به دنبال آن نیستند.

نمونه ای از میز مورد تایید ITTF

به عنوان مثال میز Butterfly Centrefold 25  که در رنگ سبز نیز تولید شده است دارای این استاندارد است. رویه این میز ضخامت 25 میلی متری با قاب محکم دارد. این میز به شکل تا شو و مناسب برای بازیکنان با ویلچر طراحی شده و ساخت کشور آلمان است.